Späť Domov Ďalej

Domov
Výpisy
Premenné
Dialógové okná
Tlačidlá
.Podmienky a vetvenie
Cyklus
Funkcie
Objekty
Objekt Array
Objekty tvorené užívateľom
Objekt Date
Objekt Math
Formuláre
Objekty formulárov
Ďalšie objekty formulára
Obrázky
Obrázky-2
Stavový riadok
Popis v stavovom riadku
Animovaný text
Hodiny
Skladačka
Linky

8.4. Objekt Math

Konštanty a funkcie pre matematické výpočty sú obsiahnuté v objekte Math.

Vlastnosť Jej význam
E Eulerovo číslo e=2.718...
LN10 prirodzený logaritmus 10
LN2 prirodzený logaritmus 2
LOG10E dekadický logaritmus Eullerovho čísla e
LOG2E logaritmus čísla e so základom2
PI Ludolfovo číslo  3.14159...
Metóda Jej význam
abs() vráti absolútnu hodnotu čísla
acos() arcuskosínus čísla v oblúkovej miere
asin() arcussinus čísla v oblúkovej miere
atan() arkustangens čísla v oblúkovej miere
atan2(a,b) vráti hodnotu uhla v pravouhlom trojuholníku s protiľahlou odvesnou a priľahlou b
exp(x) vráti hodnotu e^x
floor() zaokrúhli číslo na najbližšie nižšie celé číslo
min(x,y) menšia hodnota z dvoch číselných výrazov
log() prirodzený logaritmus
max(x,y) vráti väčšie z daných čísel x,y
random() vráti náhodné číslo z intervalu <0,1)
sin() sínus uhla zadaného v oblúkovej miere
sqrt() druhá odmocnina daného čísla
tan() tangens uhla, zadaného v oblúkovej miere
pow(x,y) vráti hodnotu x umocneného na y
round() zaokrúhli dané číslo podľa matematických zásad
Príklad: Vytvorte tlačidlá s výpočtom niektorých funkcií

 

<form>

<p><input type="button" value="sin" name="B3" onclick="sinus()"><input type="button" value="cos" name="B4" onclick="kosinus()"><input type="button" value="sqrt" name="B5" onclick="odmocnina()"><input type="button" value="log" name="B6" onclick="logaritmus()"></p>

</form>

  • Vytvoríme formulár, do ktorého postupne vložíme tlačidlá s názvami funkcií
  • Priradíme im udalosť onClick - po stlačení  vyvoláme príslušné funkcie

function sinus() {

x=prompt("Zadaj hodnotu v stupňoch"," ");

alert("sin("+x+")="+Math.sin(x/180*Math.PI));

}

function kosinus() {

x=prompt("Zadaj hodnotu v stupňoch"," ");

alert("cos("+x+")="+Math.cos(x/180*Math.PI));

}

 

  • Vyvolanie funkcie nastane vyvolaním objektu Math.sin(x)
  • Premenná x sa načíta pomocou prompt
  • Prevod na oblúkovú mieru zabezpečíme vyčíslením x/180*pi
  • Hodnota Ludolfovho čísla je daná Math.PI

function odmocnina() {

x=prompt("Zadaj číslo"," ");

alert("sqrt("+x+")="+Math.sqrt(x));

}

function logaritmus() {

x=prompt("Zadaj číslo väčšie ako 0"," ");

if (x>0) {

alert("log("+x+")="+(Math.log(x))/(Math.log(10)));

}

else {

alert("zlá hodnota")

}

  • Druká odmocnina je vyvolaná funkciou Math.sqrt(x)
  • Ak je zadané záporné číslo, je vypísaná hodnota NaN
  • Výpis hodnoty dekadického logaritmu zabezpečíme prevodom na prirodzený logaritmus ln(x)/ln(10)
  • Funkcia je zabezpečená proti zadaniu čísla 0 alebo záporného

Úlohy:

  1. Doplňte tlačidlá pre ďalšie matematické funkcie
  2. Napíšte skript na zistenie, či dané číslo je prvočíslo
  3. Napíšte funkciu na výpočet pravdepodobnosti, že pri hode kockou, padne šestka
    1. stanovením 10000 pokusov
    2. počet pokusov určí návštevník

Riešenie


späť 

 

Posledná aktualizácia: 12 máj, 2003

Webmaster: Mgr.Anna Peťovská