Domov Výpisy Premenné Dialógové okná Tlačidlá .Podmienky a vetvenie Cyklus Funkcie Objekty Objekt Array Objekty tvorené užívateľom Objekt Date Objekt Math Formuláre Objekty formulárov Ďalšie objekty formulára Obrázky Obrázky-2 Stavový riadok Popis v stavovom riadku Animovaný text Hodiny Skladačka Linky | |
8.4. Objekt Math
Konštanty a funkcie pre matematické výpočty sú obsiahnuté v objekte Math.
|
Vlastnosť
|
Jej význam
| |
E
|
Eulerovo číslo e=2.718...
| |
LN10
|
prirodzený logaritmus 10
| |
LN2
|
prirodzený logaritmus 2
| |
LOG10E
|
dekadický logaritmus Eullerovho čísla e
| |
LOG2E
|
logaritmus čísla e so základom2
| |
PI
|
Ludolfovo číslo 3.14159...
| |
Metóda
|
Jej význam
| |
abs()
|
vráti absolútnu hodnotu čísla
| |
acos()
|
arcuskosínus čísla v oblúkovej miere
| |
asin()
|
arcussinus čísla v oblúkovej miere
| |
atan()
|
arkustangens čísla v oblúkovej miere
| |
atan2(a,b)
|
vráti hodnotu uhla v pravouhlom trojuholníku s protiľahlou odvesnou a a priľahlou b
| |
exp(x)
|
vráti hodnotu e^x
| |
floor()
|
zaokrúhli číslo na najbližšie nižšie celé číslo
| |
min(x,y)
|
menšia hodnota z dvoch číselných výrazov
| |
log()
|
prirodzený logaritmus
| |
max(x,y)
|
vráti väčšie z daných čísel x,y
| |
random()
|
vráti náhodné číslo z intervalu <0,1)
| |
sin()
|
sínus uhla zadaného v oblúkovej miere
| |
sqrt()
|
druhá odmocnina daného čísla
| |
tan()
|
tangens uhla, zadaného v oblúkovej miere
| |
pow(x,y)
|
vráti hodnotu x umocneného na y
| |
round()
|
zaokrúhli dané číslo podľa matematických zásad
|
|
Príklad: Vytvorte tlačidlá s výpočtom niektorých funkcií
|
|
|
<form>
<p><input type="button" value="sin" name="B3"
onclick="sinus()"><input type="button" value="cos" name="B4"
onclick="kosinus()"><input type="button" value="sqrt" name="B5"
onclick="odmocnina()"><input type="button" value="log" name="B6"
onclick="logaritmus()"></p>
</form>
|
- Vytvoríme formulár, do ktorého postupne vložíme tlačidlá s názvami funkcií
- Priradíme im udalosť onClick - po stlačení vyvoláme príslušné funkcie
| |
function sinus() {
x=prompt("Zadaj hodnotu v stupňoch"," ");
alert("sin("+x+")="+Math.sin(x/180*Math.PI));
}
function kosinus() {
x=prompt("Zadaj hodnotu v stupňoch"," ");
alert("cos("+x+")="+Math.cos(x/180*Math.PI));
}
|
- Vyvolanie funkcie nastane vyvolaním objektu Math.sin(x)
- Premenná x sa načíta pomocou prompt
- Prevod na oblúkovú mieru zabezpečíme vyčíslením x/180*pi
- Hodnota Ludolfovho čísla je daná Math.PI
| |
function odmocnina() {
x=prompt("Zadaj číslo"," ");
alert("sqrt("+x+")="+Math.sqrt(x));
}
function logaritmus() {
x=prompt("Zadaj číslo väčšie ako 0"," ");
if (x>0) {
alert("log("+x+")="+(Math.log(x))/(Math.log(10)));
}
else {
alert("zlá hodnota")
}
|
- Druká odmocnina je vyvolaná funkciou Math.sqrt(x)
- Ak je zadané záporné číslo, je vypísaná hodnota NaN
- Výpis hodnoty dekadického logaritmu zabezpečíme prevodom na prirodzený logaritmus ln(x)/ln(10)
- Funkcia je zabezpečená proti zadaniu čísla 0 alebo záporného
|
Úlohy:
- Doplňte tlačidlá pre ďalšie matematické funkcie
- Napíšte skript na zistenie, či dané číslo je prvočíslo
- Napíšte funkciu na výpočet pravdepodobnosti, že pri hode kockou,
padne šestka
- stanovením 10000 pokusov
- počet pokusov určí návštevník
Riešenie
späť
|